onsdag 8 februari 2012

...och nu kom det...

Det är så otroligt mycket som har hänt den senaste veckan. Vet inte ens vart jag ska börja...
Men eftersom denna bloggen ska handla om Ella och livet som mamma, så tror jag att jag struntar i allt skitsnack som cirkulerar och koncentrerar mig på den och det som är viktigast; Ella och min roll som förälder..
.
För att börja i ena änden.. Ella har varit hostig ett par dagar nu. Hon har sovit oroligt och skrikit i sömnen. Hon och jag har spenderat ett par nätter på soffan, för att hon sover bättre när hon kan röra sig lite mer fritt och dessutom har sin mammsis i närheten.
I går var hon superseg. Hon sov dåligt på dan och sista sovturen tog hon på kvällen. När jag kom hem vid 20, sov hon och vaknade precis till..
Redan då visste jag att jag skulle få sällskap framför TVn en bra bit in på kvällen=)
Och det fick jag!
Hon var jättetrött och kröp upp i famnen på mig, men kunde inte riktigt somna. Hade precis bestämt mig för att verkligen däcka henne när hon harklar till och spyr ner hela mig. 5 kaskader senare sitter stackaren i duschen och skakar.
Ringde hem Samuel från bandyn och när han kom hem satt jag och Ella i soffan, hon insvept i handdukar. Samuel fick ta över påklädningen av Ella och jag tog ett tag på våra kräkbeklädda problemområden. Fy fan.. Så mycket kräk i en sån liten kropp...
Så jag tror att klockan hann bli 23.30 innan vi kom i säng; Ella och jag i soffan och Samuel i sovrummet.
Vågar ju inte ha Ella ensam i sin säng när hon spytt...
Hade ju aldrig förlåtit mig om något hänt henne!
.
Men hon sov hela natten och vaknade vid 7 i morse. Somnade om vid 9 och sov en timme. Det behövde hon.. Sen får se hur det hela utvecklas. Vill ju inte åka iväg och smitta andra... Varken på besök eller på jobb...
.
.
Nästa tråkigt tråkiga del är att jag har fått höra att det finns de som inte riktigt tycker om hur jag gör med min familjesituation.. Inte för att jag förstår hur folk kan ha en åsikt om något de inte har den blekaste aning om och dessutom börja prata skit om detta inför andra, utan att ens kolla med källan (mig) hur det egentligen ligger till.. Ja, till mig säger man det ju såklart inte! det är ju till andra! Det är ju de som måste få veta...
Så vi gör så här; Jag skriver hur jag gör, så kan alla som tycker att det är fel eller orätt eller rent utsagt barnmisshandel skriva ett litet meddelande under inlägget...
.
En vanlig vecka;
måndag- jag och Ella tar det lugnt hemma. En promenad på dan. Med Ella i vagn, i fårskinnsfäll, mössa, overall, vantar, halsduk.
tisdag- jag och Ella tar det lugnt hemma. Ev öppna förskolan.
onsdag- jag och Ella tar det lugnt hemma. Kan bli en promenad på dan, scout på kvällen. Ibland lämnas Ella bort, typ idag när vi anser att hon har det bättre hos sin FARMOR än ute på isen i 3h... (beroende på hur dagen utspelar sig med kräk och seghet o.dyl.)
torsdag- Sovmorgon. Ella lämnas runt lunch till sin GAMMELMOSTER, som hon har gjort de senaste halvåret. (Denna människa har hon även träffat ungefär en gång i veckan, ibland mer enda sen hon föddes...)
fredag- lugn dag. En promenad...
lördag- kan bli sällskap på något sätt. Antingen hos folk MED BARN eller FARMOR. Folk som hon har träffat förr... Eller hemmamys..
söndag- likaså...
.
En ovanlig vecka:
Jag jobbar lite extra mycket. Ella följer med till förskolan jag jobbar på eller åker hem till GAMMELMOSTER (samma som på torsdagar) eller FARMOR (japp, samma farmor som innan!)
.
Det kanske låter illa att jag själv inte har Ella 24h/dygn, men det är jag inte ensam om... Att sen gå runt och säga att jag fördärvar mitt barn och skadar henne genom att låta ANDRA passa henne hela tiden är (ursäkta språket) jävla skitsnack!
.
Ella är en tjej som är rättfram, är pratglad, utvecklas förbaskat bra och rent ut sagt världens bästa! Hon ligger inte efter någonstanns i sin utveckling, snarare tvärtom! Hon kan vara blyg första gången hon ser någon den dagen. Vare sig det är en främling eller någon hon känner, men det går alltid över. Så sent som igår pratade hon nått så in i nordens med Susanne, som hon har träffat EN gång tidigare, då hon var typ 5veckor gammal...
.
Jag och Samuel har från första början bestämt att Ella inte ska styra oss, utan vi kommer att fortsätta med våra intressen och hon får följa med! Vi har med henne på våra resor och på scoutläger och evenemang. Klart att vi tänker till en extra gång innan vi tar med henne ut att sova i vindskydd i -17.. Då har hon det betydligt mycket bättre hos FARMOR..
Vill inte riktigt ta med henne och bada, då vi faktiskt har ansvar för 14 andra.. Då har hon det bättre hos FARMOR. Och hur kul är det att sitta i en varm lokal och titta på mamma och pappa? Nej, då har man nog roligare med FARMOR...
.
Så om det är någon som tycker att vi har fördärvat Ella; Prata nu eller håll flabben!
Fast det är klart.. Nu kan jag väl räkna med att vi tar det för lugnt med Ella....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar