tisdag 11 januari 2011

11 januari, igen..

Jag har ett litet problem... Jag har inte fått in ett intyg från en arbetsplats.. Detta gjorde att jag fick avslag från försäkringskassan om havandeskapspenning.. Detta har, i sin tur, gjort att jag fått ta "ledigt" från mitt jobb som personlig assistent, då jag anser att det är snudd på farligt att jag springer runt och ska hjälpa en multihandikappad 5-åring.. Både för min skull och hennes skull... In och ut ur bilen, upp och ner från golvet och fram och tillbaka i stolar... Ingen bra idé och föräldrarna höll med...
När de ringde från försäkringskassan för att meddela detta, fick jag även veta att mitt 3-månadersjobb på kungsfoto, kunde bli "nollad".. Alltså 0:- i inkomst, för man räknar bara med anställningar på minst 6 månader... Vad jag dock inte fick fram var om det var för havandeskapspenning ( vilket inte gör nått, eftersom jag inte ska vara ledig från ett jobb jag inte har...) eller om det handlade om min föräldrapenning... Jag fick ingen speciell hjälp från lokalkontoret heller, då de inte vet sånt, utan bara kan ge nja-svar på sånt som handledare håller i. Men de skickade till en handledare och bad denne höra av sig till mig.. OM jag blir nollad tre månader av tolv, så betyder det avsevärt förminskad föräldrapenning för min del. Det betyder att Samuel inte kommer att kunna ta halva tiden, som han vill... Och varför är det då ingen som sagt det till mig, när jag var inne och pratade om föräldrapenning redan innan vi började försöka! Jag sa speciellt till dem att vi inte skulle ha råd att skaffa barn om jag bara får 180:- om dan,utan isf fick vänta på fast jobb från mig... Eller råd och råd... Alla har väl råd, men jag vill inte sitta fastlåst bara för att jag får yttepytte pengar varje månad... Räkna själv; 180x 30= 5400/ månad.. Är det sen skatt på detta?! 5400 är inte ens halva lån och hyra för vår del... Då hade jag ju tjänat i slutändan på att tacka nej till jobbet... Men vem fan har 0:- i inkomst under tre månader?! Inte ens en arbetslös har det! Eller socialbidragstagare... Varför skulle jag då få 0:-?!
Jag fick iaf sjukpenninggrundande beloppet för mig... 228 000:- Var inne på försäkringskassans sida och kollade hur mycket jag skulle få ut om dan. Så här stod det (med lite modifiering med mina siffror..);
Räkna ut din ersättning

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här: Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97. Multiplicera igen med 0,8. Dela summan med 365. Resultatet är din ersättning per dag.

Exempel: I exemplet räknar vi med en sjukpenninggrundande inkomst på 228 000 kronor 228 000 x 0,97 = 221 160 kronor 221 160 x 0,8 = 176 928 kronor 176 928/365 = 484,73 kronor per dag (avrundas till 480(?) kronor).

Alltså ska jag få 480:- om dan.. 480x 30= 14 400. Det känns betydligt bättre! Då behöver jag inte ta 7 dagar i veckan heller! Då kanske det räcker med 5... Och kanske t.o.m. jobba lite extra och dryga ut kassan=) Får väl se om försäkringskassan tycker likadant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar